Vandaag zullen er twee alarmen tegelijkertijd klinken in Nederland, de maandelijkse luchtalarm en de test van NL-Alert. Beide alarmen gaan af rond 12:00 uur.

Niet alleen de maandelijkse test van het luchtalarm wordt vandaag getest, de overheid stuurt vandaag om 12:00 uur ook een NL-Alert uit. De NL-Alert klinkt echter iets harder.

Let op: Probeer er rekening mee te houden om rond 12 uur geen oortjes of een koptelefoon te dragen. Het alarm komt snoeihard binnen!

 

NL-Alert

NL-Alert waarschuwt en informeert je wanneer je in de buurt van een noodsituatie bent. In een NL-Alert staat altijd wat er aan de hand is, wat je moet doen en waar je meer informatie kunt vinden. Ontvang je een NL-Alert?

Lees het bericht direct, kom in actie en informeer anderen.

Hoe weet ik dat het om een testbericht gaat en niet om een noodsituatie?

In het bericht is duidelijk aangegeven dat het om een testbericht gaat. Het bericht ziet er zo uit:

“NL-Alert 05-12-2022 12:00: TESTBERICHT. De overheid waarschuwt je tijdens noodsituaties via NL-Alert. Je leest dan wat je moet doen en waar je meer informatie kan vinden. Kijk op www.nl-alert.nl *** TEST MESSAGE Netherlands Government Public Warning System. No action required. More information: www.nl-alert.nl/english

 

Zo werkt NL-Alert
Je ontvangt NL-Alert op je mobiele telefoon. Als je een NL-Alert binnenkrijgt, hoor je een doordringend alarmgeluid. Dit klinkt anders dan een normaal bericht. Om NL-Alert te ontvangen, moet je mobiel aanstaan. Verder hoef je niets in te stellen. NL-Alert is gratis en anoniem, je telefoonnummer blijft onbekend. Je ontvangt NL-Alert ook als het mobiele netwerk overbelast is. Daarnaast is NL-Alert te zien op steeds meer digitale reclameschermen en reisinformatieschermen in het openbaar vervoer.

Volgende testbericht
Met het NL-Alert testbericht ervaar je hoe een NL-Alert klinkt en eruit ziet. Het volgende NL-Alert testbericht ontvang je op maandag 5 juni 2023 rond 12.00.

 

FAQ’s

Waarom heb ik meerdere testberichten ontvangen?
Het meerdere malen ontvangen van NL-Alert testberichten kan verschillende oorzaken hebben. Wanneer je de melding van het NL-Alert testbericht niet goed wegdrukt, kan het NL-Alert zich opnieuw aanbieden totdat het ‘gelezen’ wordt. Ook kan op een telefoon met het Android besturingssysteem een herhaalfunctie zijn ingesteld voor algemene berichtgeving, waardoor het NL-Alert opnieuw wordt getoond. Een andere verklaring kan zijn dat jouw mobiele telefoon het NL-Alert kan ontvangen op twee kanalen. NL-Alert wordt namelijk uitgezonden via twee verschillende kanalen: één kanaal voor oudere mobiele telefoons en één voor moderne telefoons. Sommige mobiele telefoons gebruiken beide kanalen. Daardoor ontvangen die telefoons het NL-Alert dubbel.

Ik heb mijn mobiel wel ingesteld maar geen NL-Alert testbericht ontvangen. Hoe kan dat?
Er kunnen meerdere redenen zijn waarom je geen NL-Alert testbericht hebt ontvangen.

  • Je gebruikte de vliegtuigmodus op je telefoon of je toestel stond uit.
  • Je had tijdelijk geen bereik.
  • Je telefoon was verbonden met een Duitse of Belgische zendmast.
  • Je telefoon was verbonden met een oud 2G of 3G netwerk.

Bekijk deze video voor meer uitleg.

Ik ontving het testbericht later dan was aangekondigd. Hoe kan dat?
Er kunnen meerdere redenen zijn waarom je het NL-Alert testbericht later hebt ontvangen.

  • Je gebruikte vliegtuigmodus op je telefoon of je toestel stond uit.
  • Je had tijdelijk geen bereik.
  • Je telefoon was verbonden met een Duitse of Belgische zendmast.
  • Je telefoon was verbonden met een oud 2G of 3G netwerk.

Meer weten? Bekijk dan ook eens deze video.

Ik heb mijn mobiele telefoon niet ingesteld voor NL-Alert, maar wel een testbericht ontvangen. Hoe kan dat?
NL-Alert is standaard ingesteld op je mobiel. Daarvoor hoef je niets te doen.

Mijn mobiele telefoon geeft andere waarschuwingssignalen/geluiden bij het testbericht dan bij gewone berichten. Hoe kan dat?
NL-Alert is een alarmmiddel. Wanneer je een NL-Alert op je mobiel ontvangt, laat je telefoon een luid en doordringend alarmgeluid horen. Daarmee wordt meteen duidelijk dat er meer aan de hand is dan een SMS, WhatsApp of emailbericht. Ontvang je een NL-Alert? Lees meteen het bericht, kom in actie en informeer anderen.

Wil je zeker weten dat het om een NL-Alert gaat? Bekijk dan deze video.

Waarom is het testbericht nu ook in het Engels?
In Nederland zijn er altijd mensen uit andere landen op bezoek, bijvoorbeeld voor vakantie, studie en werk. Omdat zij gebruik maken van het Nederlandse telefoonnetwerk, kunnen zij het NL-Alert testbericht ontvangen. Om meteen duidelijk te maken dat het om een testbericht gaat en zij dus niets hoeven te doen, is er een Engelse regel toegevoegd.

Ik ontving het NL-Alert testbericht, maar een vreemde computerstem met Engelse tongval las het NL-Alert voor en vertaalde de datum verkeerd. Hoe kan dat?

Het uitspreken van teksten van NL-Alerts is een functionaliteit die bij sommige mobiele telefoons voorkomt en bij sommige toestellen niet. Het is een instelling op uw mobiele telefoon.

In de instellingen van uw mobiele telefoon is het mogelijk om de standaard taal voor het uitspreken te wijzigen, wanneer de telefoon in het Engels is ingesteld, worden data ook in het Engels uitgesproken.

Het wijzigen van de instellingen verschilt per toestelmerk en software-versie. U kunt de instellingen wijzigen onder de optie tekst naar spraak (text to speech). Deze optie staat vaak onder “toegankelijkheid”. Wanneer dit niet het geval is, raden wij aan om contact op te nemen met de telefoonfabrikant.

Ik wil geen testbericht ontvangen. Hoe kan ik mij afmelden voor testberichten van NL-Alert?

Als je geen testberichten wilt ontvangen, kun je dit uitzetten op jouw mobiele telefoon. Let op: als je dat doet, ontvang je ook geen NL-Alert in geval van een noodsituatie bij jou in de buurt. Op de pagina ‘je mobiele telefoon‘ kun je lezen hoe je NL-Alert op jouw mobiele telefoon kunt uitschakelen.

Privacybeleid

Wij vinden Uw privacy heel belangrijk! Wij verwerken persoonsgegevens alleen voor het doel waarvoor ze zijn verstrekt en in overeenstemming met de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).

Over ons

Onze contactgegevens:
112Zoetermeer
info@112Zoetermeer.nl
Telefoon: 010 - 210 50 03

Verwerking van gegevens

Wij verwerken op onze website allerlei gegevens, ook van onze bezoekers. Hieronder leggen wij uit wat wij precies voor gegevens verwerken en wat wij hiermee doen.

Contactformulieren

Onze website heeft meerdere contactformulieren. Via deze formulieren kunt u in contact komen met de redactie of beelden toesturen naar de redactie. In deze contactformulieren vragen wij u om een aantal persoonsgegevens, deze hebben wij nodig om ,indien nodig, met u in contact te komen.

Rechten

We informeren je graag over de rechten die jij hebt en de invloed die je kunt uitoefenen op de verwerking van jouw persoonsgegevens.
Wil je een van deze rechten uitoefenen, neem dan contact op per e-mail via Redactie Wolters Producties

Inzage, rectificatie en wissing
Je hebt het recht om te weten welke persoonsgegevens we van je verwerken, en je mag vervolgens verzoeken deze te laten rectificeren of te wissen.

Beperking van de verwerking
Je hebt het recht ons te verzoeken de verwerking van jouw persoonsgegevens te beperken, bijvoorbeeld, wanneer de gegevens niet meer juist zijn, de verwerking onrechtmatig is, we jouw persoonsgegevens niet meer nodig hebben of in afwachting van een beslissing op het bezwaar dat je gemaakt hebt tegen de verwerking.

Recht op bezwaar
Je hebt het recht om bezwaar te maken tegen de verwerking van jouw persoonsgegevens. Maak je bezwaar tegen het gebruik van persoonsgegevens ten behoeve van direct marketing, dan zullen we jouw persoonsgegevens daar niet meer voor inzetten.

Toestemming intrekken
Hebben we je gegevens voor een bepaald doel verkregen op basis van jouw toestemming, dan mag je deze toestemming te allen tijde intrekken. Het intrekken van de toestemming doet geen afbreuk aan de rechtmatigheid van de verwerking vóór de intrekking.

Klachten
Heb je klachten over hoe wij met jouw persoonsgegevens omgaan? Je hebt het recht je klachten in te dienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens.

Wijzigingen
Het kan zijn dat we onze privacyverklaring moeten wijzigen, bijvoorbeeld omdat we een andere werkwijze zijn gaan hanteren. We zullen de nieuwe privacyverklaring altijd op onze website publiceren. Als de wijzigingen direct op jou van toepassing zijn, zullen we de wijzigingen ook direct met jou communiceren.

Maart 2024